• KOKOŠJI ROD

    KOKOŠJI ROD

    režija: Ž. Sedmak; dramatizacija: M. in Ž. Sedmak po literarni predlogi J. Ribičiča

    KOKOŠJI ROD ...

    režija: Ž. Sedmak; dramatizacija: M. ...

    (igra za mlade)
    Povezava do predstave

  • NA VALOVIH

    NA VALOVIH

    Režiser: Aleš Valič; Avtorica: Saša Pavček

    NA VALOVIH ...

    Režiser: Aleš Valič; Avtorica: Saš ...

    (tragikomedija)
    Povezava do predstave

  • BESNE BASNI

    BESNE BASNI

    režija: Andrej Jus; avtor: A. Jus in ekipa

    BESNE BASNI ...

    režija: Andrej Jus; avtor: A. Jus in ...

    (predstava za otroke)
    Povezava do vsebine
    Povezava do predstave

  • REVIZOR

    REVIZOR

    Režiserka: Ira Ratej; Avtor: N. V. Gogolj

    REVIZOR ...

    Režiserka: Ira Ratej; Avtor: N. V. Go ...

    (komedija)
    Povezava do vsebine

  • RESNO MOTENI

    RESNO MOTENI

    Režija: Jernej Kobal, Avtor: L. Baffie

    RESNO MOTENI ...

    Režija: Jernej Kobal, Avtor: L. Baff ...

    (komedija)
    Povezava do predstave

  • LJUBEZEN, STRAST IN GRDI PULOVERJI

    LJUBEZEN, STRAST IN GRDI PULOVERJI

    režija: Jaša Jamnik; avtor: Ken Ludwig

    LJUBEZEN, STR ...

    režija: Jaša Jamnik; avtor: Ken Ludw ...

    (komedija)
    Povezava do predstave

  • SEKSUALNA PERVERZIJA

    SEKSUALNA PERVERZIJA

    Režija: Sara Lucu; Avtor: David Mamet in ustvarjalci predstave

    SEKSUALNA PER ...

    Režija: Sara Lucu; Avtor: David Mamet ...


    Povezava do predstave

  • POPOLNI TUJCI

    POPOLNI TUJCI

    Odrska priredba in režija: Jasmin Kovic

    POPOLNI TUJCI ...

    Odrska priredba in režija: Jasmin Kov ...

    (komedija)
    Povezava do predstave

  • ČAKANJE GODOTA

    ČAKANJE GODOTA

    Režija: Jaša Jamnik; avtor: Samuel Beckett

    ČAKANJE GODO ...

    Režija: Jaša Jamnik; avtor: Samuel B ...


    Povezava do predstave

  • SRAKICA IN SOVA

    SRAKICA IN SOVA

    Režija: Tomaž Urgl, Avtorica: T. Ješe

    SRAKICA IN SO ...

    Režija: Tomaž Urgl, Avtorica: T. Je ...

    (predstava za otroke)
    Povezava do predstave

  • TRI VERZIJE ŽIVLJENJA

    TRI VERZIJE ŽIVLJENJA

    režiserka: Ajda Valcl; avtorica: Yasmina Reza

    TRI VERZIJE ? ...

    režiserka: Ajda Valcl; avtorica: Yasm ...

    komedija
    Povezava do predstave

  • PRED VRATI POSTAVE

    PRED VRATI POSTAVE

    avtor in režiser: Taubi

    PRED VRATI PO ...

    avtor in režiser: Taubi ...


    Povezava do predstave

  • DR. MOLIÈRE (intimna galerija komedije po motivih J. B. P. Molièrja)

    DR. MOLIÈRE (INTIMNA GALERIJA KOMEDIJE PO MOTIVIH J. B. P. MOLIÈRJA)

    Režija: Milan Golob

    DR. MOLIÈRE ...

    Režija: Milan Golob ...

    (komedija)
    Povezava do predstave

  • ODITI V PESEM

    ODITI V PESEM

    Režiser: Marko Skok

    ODITI V PESEM ...

    Režiser: Marko Skok ...

    (ugledališčena poezija)
    Povezava do predstave

  • MNOGO HRUPA ZA NIČ

    MNOGO HRUPA ZA NIČ

    Režiser: Matjaž Šmalc; Avtor: William Shakespeare

    MNOGO HRUPA Z ...

    Režiser: Matjaž Šmalc; Avtor: Willi ...

    (komedija)
    Povezava do predstave

  • Pregled Šentjakobskih zbornikov kar prek spleta!

    PREGLED ŠENTJAKOBSKIH ZBORNIKOV KAR PREK SPLETA!

    PREGLED ŠENT ...

    ...


    Povezava do vsebine

DR. MOLIÈRE (intimna galerija komedije po motivih J. B. P. Molièrja)
Prikaži / Skrij

DR. MOLIÈRE (INTIMNA GALERIJA KOMEDIJE PO MOTIVIH J. B. P. MOLIÈRJA)

Režija: Milan Golob

(komedija)
Povezava do predstave

Opis predstave

DR. MOLIÈRE (intimna galerija komedije po motivih J. B. P. Molièrja)

Režija: Milan Golob

Benjamin Fele; foto: L. Magajna Jernej Markelj, Danaja Koren; L. Magajna Domen Bergant; L. Magajna Marko Kavčič, Janez Vlaj; L. Magajna Dora Arh; L. Magajna
 

 

Režiser: Milan Golob

Dramaturginja: Manca Sevšek Majeršič

Kostumografinja: Nika Dermastja

Scenograf: Drago Leskovar

Skladatelji: Eva Ostanek, Juan David Zuleta Marulanda in Dora Arh

Koreografinja: Laura Ivančič

Lektor: Martin Vrtačnik

 

Premiera: 24. september 2023, Šentjakobski oder. Krstna izvedba.

Predstava traja 2 uri in nima odmora.

 

Igralska zasedba:

Benjamin Fele

Danaja Koren

Domen Bergant

Dora Arh

Drago Leskovar

Janez Konda

Janez Vlaj

Jernej Markelj

Juan David Zuleta Marulanda

Laura Ivančič

Marko Kavčič

Nino Budimirović

Tinkara Vrbinc Burnać

Živa Ahac

Tara Ferbežar Felgner

 

Drugi sodelavci:

Vodja predstave in rekviziter: Nino Budimirović | Vodja predstave in šepetalka: Sinja Glavan | Lučni tehniki: Gregor Törner, Matej Kermavner in Oskar Kandare | Tonska tehnika: Miha Vlaj in Matej Kermavner | Scenski tehniki: Ivan Kostanjevec, Gregor Törner, Miha Vlaj in Matej Kermavner | Oblikovanje maske in frizur: Nika Dermastja | Maskerki: Nika Dermastja in Rina Grošelj | Garderoberja: Bojan Vister in Marko Skok

Zahvaljujemo se g. Ludviku Kaluži za jezikovno svetovanje pri prvem prevodu Molièrjav slovenski jezik (Jarne bogati, 1671).

 

O predstavi:

MOLIÈRE V M-MOLU ALI NAMIŠLJENI TEATER

Zapisano je, da je Jean-Baptiste Poquelin rojen v Parizu v znamenju kozoroga leta 1622. V 17. stoletju, obdobju cvetočega baroka, obloženega, nasičenega časa prevratov, razvratov bohotnosti in verskega čiščenja v absolutistični kraljevini Franciji, ki je bila po šentjernejski noči v dolgotrajnem procesu protireformacije, kar je močno okrepilo vlogo katoliške cerkve v političnem in vsakdanjem življenju. V ta namen je cerkev začela bogato zidati in krasiti svoje hrame, enako pa so začeli ravnati tudi podložniki. Prenakičeno in prenasičeno, vsi, ki so to zmogli, prek svojih meja. Velika moč cerkvenih mož, kardinalov Richelieuja in Mazarina, z ene in rojstvo zapisanega in pripoznanega zdravega razuma Descartesa z druge strani napovedujejo novo ureditev evropskega sveta, porajanje razumništva, vzpon meščanstva na račun zadanega plemstva - ob bivanju, ki se še oklepa mističnega in tradicijskega.

Dovolj, da se mladi, že s tuberkolozo zaznamovani Jean-Baptiste Poquelin iz mladega odvetnika prelevi v igralca Molièrja, umetnika, ki ga od tu ga naprej poganja samo še vprašanje, parafraza njegovega recentnega kolega z bližnjega otoka: umreti na odru ali ne.

Naslednjih trideset let Molière preživi bodisi na odru bodisi za odrom, nikoli daleč stran, nikoli več brez njega. Sestavlja univerzalni organizem, ki je močnejši od njegovega minljivega, prehodnega. Njegov teater je njegov univerzum, njegov teater je njegov sanatorij. V njem pa kot pacienti obsedenci s pohoto, materialnim kopičenjem, z nečimrnostjo, ujetniki videza, ki prehajajo iz tipskih likov commedie dell’arte v lucidnost idiosinkratičnega. V njegovih likih je čutiti navzočnost njega samega v vedno novi preobleki. Molière je iskren, izpoveden, živ in prožen v stilu in stihu, partikularno nezamenljiv, venomer prežet z osnovno premiso humorja, duhom veselja tudi ko so v igri težka vprašanja. V tonu, ki se ponavlja kot lajtmotiv: kontrapunkt v mehko ostrem M-molu. Nikomur ne prizanaša, razen morda kralju, Ludviku XIV., svojemu grandioznemu mecenu. On ostaja država, najvišja postava. Vsi ostali - duhovščina, meščanstvo, kmetstvo, služabništvo, umetništvo - so na tnalu njegovega peresa. Anamneza in diagnoza se glasita: bolniki s(m)o vsi, brez usmiljenja. Dvoličnost cerkvenosti ga odbija, artizem črti, iz njega se norčuje, iskrena ljubezen je tista čista sila, ki poganja njegov svet. Terapija: Ljubite se! Vsi! Kar vas je. L'amour toujours! Free love! Svoboda in ljubezen! Amour et liberté! Ti in kar je še podobnih pamfletov izvirajo nekje od tod, ko je bil razkošni Eros še viden in na očeh javnosti. Ljubezen, četudi bi nam bila v pogubo, je edina, ki nam daje resnično upanje.

V imenu ljubezni mu nič človeškega ni tuje. Vsi sokovi so človeški, prečloveški, klistiranje je svojstven purgatorij duha. Prečiščevanje zatohlega. Tudi Boga iz Zaveze ni več, Don Juan se ga več ne boji. Za preobrazbo družbe je potreben jasen, pluralističen, tuzemski glas. Strukturirana neujemljivost, enigmatična iskrenost in prostodušno moraliziranje postaneta zaščitni znak te zveri odra, zveri, ki sebi lastno zaznava znake, nagonsko odpira teme, ki prodirajo v srčiko družbe, ki jo razpne sámo pred seboj. Postane slaven, postane odpadnik. Pot per aspera ad astra in nazaj prehodi v enem desetletju. Od dvornega dramatika in kraljevega ljubljenca do groba v neposvečeni zemlji na pokopališču za nekrščene novorojenčke je le korak, dolg 10 let.

Bedasti markizi, prenapeti poeti, prepotentne precioze in vprašljivi zdravniki so njegovi stalni spremljevalci, ki kolovratijo v območju istega. Večni generični liki, za katere ni upanja na preobrazbo: takšni so zdaj in takšni bodo vekomaj. Zmeraj enaki. Podobno postavi sodobne intelektualce, ki važno vrtijo palce in še kaj drugega. Tudi zanje ne pokaže kaj prida upanja v uspešen razvoj lika. Ostajajo sami sebi namen, v imenu višjega. Zato pa so njegovi individualni, svojski karakterni liki polni življenjskih sokov, strasti in naboja; do trenutka, ko dosežejo bodisi preobrazbo ali pa jih pogoltne črna luknja. Drugega izhoda ni. Celo za njegove like žmohtnih ridikulov obstaja določeno upanje, kljub temu, da se neuspešno poskušajo izviti iz utečenih tirnic vsakdanjosti. Vsaj upajo si! Že to je lahko dovolj kajne? Da se prekine istost zadanosti.

Dvor v Versaillesu je v tistem času totalno gledališče per se. Kralj in njegova svita, kostumirani teatralni ensemble prve kategorije. Za Molièrja imeniten okvir, ki ga je treba samo napolniti z vsebino in dodelati karakterne like. Realno sliko z dvora premestiti v meščansko hišo, kjer živijo isti liki zgolj v drugačnih kostumih, ji dodati pasažo baleta in glasbe, ob razumnost potrositi ščepec mistike, pripeti elemente ludizma in odtenek absurdnega; Le théâtre est là! Nič manj kot to za Molièrja ne bi bil pravi izziv. Igra se na vse ali nič! Wagner je déjà vu, Gesamtkunstwerk nemški podnapis že odigranega.

Medrazredni ogenj že tli, ni še boj, zgolj preizkušanje moči. Sluge niso zgolj pokorni Sanči Panse, ki imajo vse, kar pade iz ust gospodarja, za blagodar; ne, tile imajo zdaj svoje mnenje, pa ne samo oni, tudi one. Igralke, ki se iz položaja objekta osamosvajajo v aktivne like, pa četudi zgolj med štirimi stenami salonov ali kuhinje. A njihova beseda se že sliši, in ne samo to, celo modra je! Do prehoda v cono roza precioznega potrošništva, kjer na oltarju videza padajo velike žrtve mode tum-tum. Je morda komu kaj znano?

Molièrju je nasilje (skorajda) tuje in za razliko od svojega stanovskega kolega z bližnjega otoka, ki v svojih dramah pobije nemalo ljudi v imenu višjega cilja oblasti, pri Molièrju skoraj nihče ne konča zares slabo. Razen Don Juana in njega samega. Liki se organsko pregnetejo ali pa, po vseh peripetijah, zgolj ostanejo to, kar zares so. In tudi to ni nič zares slabega, n’est pas. Konec je (ob diagnozi, ki ni namišljena) pre-predvidljiv. Izbruh krvi na zadnji dan nenamišljene bolezni je bil prehud. Kaj pa če se smrt z Molièrjem zares samo igra?! Umreti na odru? Komedija-ja-ja!

Manca Sevšek Majeršič

 

Zahvala: Dekanu AGRFT, dr. Tomažu Gubenšku, portaloma Student.si in Mojprihranek.si, Čevljarstvu Aleš Beljan, Cvetličarni ŠimencOptiki Feliks.

Povezava do gledališkega lista.

Živa Ahac, Janez Konda; L. Magajna Laura Ivančič; L. Magajna Jernej Markelj, Janez Vlaj; L. Magajna Juan David Zuleta Marulanda; L. Magajna Tinkara Vrbinc Burnać; L. Magajna
 


Sponzorji

Javni sklad za kulturne dejavnosti Republike Slovenije Sigledal.org Energetika Ljubljana Cvetličarna Šimenc Moj prihranek Študent Zavarovalnica Triglav Optika Feliks CJL Aleš Mestna Občina Ljubljana