SRAKICA IN SOVA
Režija: Tomaž Urgl
komedija
Povezava do predstave
(igra za mlade)
Povezava do predstave
(komedija)
Povezava do predstave
(tragikomedija)
Povezava do predstave
(komedija)
Povezava do predstave
(predstava za otroke)
Povezava do vsebine
Povezava do predstave
(komedija)
Povezava do vsebine
Povezava do predstave
(komedija)
Povezava do predstave
(komedija)
Povezava do predstave
(komedija)
Povezava do predstave
(ugledališčena poezija)
Povezava do predstave
(komedija)
Povezava do predstave
(predstava za otroke)
Povezava do predstave
Oscar Wilde
Režija: Dejan Spasić
Avtor: Oscar Wilde
Prevod: Milan Dekleva
Priredba, režija, scenografija in izbor glasbe: Dejan Spasić
Dramaturgija: Denis Poniž
Kostumografija: Katja Komljanec Koritnik
Asistent kostumografije: Bojan Vister
Svetovalec za gib: Klemen Janežič
Lektorica: Živa Čebulj
Premiera: 12. oktober 2018, Šentjakobski oder
Predstava traja 1 uro in 35 minut in nima odmora.
Igrajo:
Lord Goring, brezhiben dendi: Elias Rudolf
Sir Robert Chiltern, pomočnik ministra za zun. zadeve: Matej Čujovič, k.g.
Lejdi Chiltern, njegova žena: Tjaša Valentinčič
Gospodična Chiltern, njegova sestra: Pija Svetec
Gospa Cheveley: Nives Mikulin
Lord Caversham, oče lorda Goringa: Tone Bertoncelj
Lejdi Markby: Mojca Lavrič
Lejdi Basildon: Tina Tavčar
Gospa Marchmont: Anja Glušič
Vikont de Nanjac, ataše na francoski ambasadi v Londonu: Bojan Vister / Peter Cusma
Phipps, služabnik lorda Goringa: Dragan Remškar
Mason, batler sira Roberta Chilterna: Vahid Mehičić
Drugi sodelavci:
Vodja predstave in rekviziterka: Lenka Blejec | Lučna tehnika: Gregor Törner, Ela Šegina | Tonska tehnika: Matej Kermavner, Miha Vlaj | Maska in frizure: Incognito design | Garderoba: Bojan Vister, Marko Skok | Scenski tehniki: Ivan Kostanjevec, Gregor Törner, Miha Vlaj | Izdelava in predelava scene: Ivan Kostanjevec; Gregor Törner, Marko Vojvoda, Gregor Perko, Saša Strnad, Bojan Vister | Izdelava in predelava kostumov: Katja Komljanec Koritnik, Bojan Vister, Mateja Šuštaršič
Zahvaljujemo se: Cvetličarni Šimenc, Optiki Feliks, Čevljarstvu Aleš Beljan in Cafe Čoklu.
O predstavi:
Štiri konverzacijske komedije Oscarja Wilda (Pahljača lady Windemer, Nepomembna ženska, Idealen soprog in Važno je imenovati se Ernest/Važno je biti resen), napisane oz. uprizorjene med letoma 1892 in 1895, predstavljajo enega od vrhuncev angleške viktorijanske literature. Vse štiri komedije prikazujejo javne vrline in skrite grehe viktorijanske družbe. Dramatik je bil v času, ko so nastale te komedije, na vrhuncu svoje družbene in literarne slave, a je še istega leta, ko je bil premierno uprizorjen Idealen soprog (1895), doživel sramoten in boleč padec na samo dno družbe, podobno kot ga gospa Cheveley napoveduje protagonistu, siru Robertu Chilternu. Na dveh sodnih procesih je bil zaradi homoseksualnosti obsojen na dve leti prisilnega dela, ki ju je preživel v treh zloglasnih kaznilnicah, po odpustu pa je odšel v prostovoljni eksil v Francijo, kjer je zapuščen, reven in bolan umrl v skromni hotelski sobi v Parizu. Wilde, ta »strupeni irski jezik«, kot ga je imenoval eden od časnikarjev, ki so še v času njegove slave in družbenega ugleda dan za dnem sramotili s karikaturami in pamfleti, je bil tipičen produkt viktorijanske visoke družbe. Kot lord Goring iz Idealnega soproga je živel tipično dandyjevsko življenje, sestavljale so ga zabave, slavnostne večerje, sprejemi, gledališke in operne predstave, konjske dirke, popotovanja po tujini, udobno in večinoma brezdelno življenje, katerega največji problem je bilo to, kakšen cvet v gumbnici se bo podal tej ali oni večerni obleki. A Wilde je bil stkan iz nasprotij: kakor je po eni strani oboževal to visoko, brezdelno, v rituale oblačenja, hranjenja in praznega govoričenja ujeto družbo, je po drugi strani kirurško natančno, v bleščečih dialogih, ki jih izrekajo tipični predstavniki te družbe, razgaljal njene skrite grehe in moralne prestopke. V sijajnih parabolah je razkrinkaval prepade med tem, kar je bila predstava visoke družbe za javnost, in resničnimi dejanji ljudi, ki so se ukvarjali z nekoristnimi rečmi, da bi se imeli za koristne in pomembne. A z Mabel Chiltern, mlajšo Robertovo sestro, je ustvaril tudi lik upornice, ki z drugačnimi pogledi motri življenje in vidi njegove resnične probleme. Zanjo ljubezen ni nadomestek za politične igre, ki ustvarjajo prostor za nepošteno, koruptivno bogatenje, privilegije in kupljivo ljubezen.
Marsikaj iz časov, ko je imperialni Angliji vladala viktorijanska morala in kar je zabeležil Wilde, je danes preživeto in gledalcu komajda razumljivo. A jedro te komedije o ljubezni in korupciji z vsemi domislicami, paradoksi in nenavadnimi miselnimi obrati ostaja živo in aktualno. Predstava tako prenaša izkušnjo nekega drugega, zgodovinskega časa v našo sodobnost. In ko Wildove dramske osebe zaživijo v naši sodobnosti, nenadoma presenečeni ugotovimo, da so ljubezenske in politične spletke, ki so poganjale viktorijansko družbo, še vedno žive in imajo isti učinek, kot so ga imele pred več kot sto leti. In to je čar, ki ga skrivajo Wildove konverzacijske komedije, to je kvaliteta, zaradi katere so še vedno aktualne in zabavne.
Denis Poniž, dramaturg
Vpišite svoj elektronski naslov in se prijavite na brezplačne novice o aktualnih predstavah.
Naslov
Šentjakobsko gledališče Ljubljana
Krekov trg 2, 1000 Ljubljana
Uprava
Vodnikov trg 5, 1000 Ljubljana
tel./fax: 01/ 23 12 860, gsm: 031/ 225 230
email: info@sentjakobsko-gledalisce.si
Blagajna
Krekov trg 2, 1000 Ljubljana
telefon: 031 708 369
email: blagajna@sentjakobsko-gledalisce.si
©2010 Šenjakobsko gledališče Ljubljana. Vse pravice pridržane. Dejavnost sofinancirata MOL in JSKD.
Izdelava: Mark Debeljak za Union-Consult d.o.o.